آموزش باغبانی

آشنایی کامل با درخت لوز

درخت لوز

درخت لوز چه گیاهی است؟

درخت لوز یا گاروم زنگی نام درختی میوه دار استوایی است که در استانهای ساحلی جنوب ایران مانند هرمزگان و بوشهر می روید. این درخت در جنوب آسیا (هند ، بنگلادش و …) ، گینه نو و استرالیای شمالی رشد می کند. میتوانید برای خرید نهال به نهالستان باغ نت مراجعه کنید.
از بزرگان استان هرمزگان گاروم زنگی و در استانهای سیستان و بلوچستان – بیدام نامیده می شود. در انگلیسی به آن بادام هندی ، بادام دریایی ، بادام گرمسیری و بادام مالابار می گویند. در میان گیاهان گلدار در دسته دو لپه ای و راسته Mordsans ، تیره Garum Zangian و تیره Terminalia با نام علمی Terminalia catappa. کلمه بادام ریشه عربی دارد که به معنی بادام است.
در مکانهای رویش معمولاً این درخت را بادام (نوعی بادام) می نامند. این نامگذاری به دلیل شباهت میوه این گیاه با بادام و مغز خوراکی آن است که از نظر شکل و طعم به مغز بادام شباهت دارد. گفتنی است که نام این درخت در تلوگو (سومین زبان بزرگ هند) Badam chettu و در فرانسه Badamier است که هر دو از پارسی گرفته شده اند.

توزیع جغرافیایی درخت لوز

این یک درخت میوه باران استوایی است که در استانهای ساحلی جنوب ایران رشد می کند. این درخت در جنوب آسیا مانند هند ، بنگلادش ، گینه نو و استرالیای شمالی رشد می کند. این گیاه عمدتا در مناطق گرمسیری آسیا ، آفریقا و استرالیا رشد می کند. در بین انسانها گسترده است ، بنابراین دامنه دقیق آن ناشناخته است.
بیشتر بخوانید: طرز کاشت بادمجان

طریقه رشد درخت لوز

از نظر نیاز به نور ، به آفتاب کامل احتیاج دارد.
معمولاً در خاکهای مختلف (خاک رس ، لوم شنی ، لومی ، قلیایی و اسیدی) رشد می کند. اما او خاکهای با آبیاری خوب و مواد مغذی کافی را ترجیح می دهد. همچنین در برابر باد ، خشکسالی و شوری بسیار مقاوم است.

لوز (1)

ویژگی های گیاهان گاروم زنگی

“بادام گرمسیری” یا “بادام دریایی” یکی از درختانی است که به طور معمول در مناطق گرمسیری آسیا ، آفریقا و استرالیا رشد می کند. این درخت دارای رشد عمودی و شاخه هایی با رشد افقی است که ارتفاع آن می تواند به حدود 35 متر برسد.
بادام گرمسیری دارای میوه های مویی است که معمولاً توسط آب حمل می شود. بذرهای میوه کاملا رسیده و رسیده خوراکی هستند و طعم آنها مانند بادام است. با بالغ شدن درخت تاجی وسیع تر و شکلی گلدان مانند دارد.
برگهای آن بزرگ ، به طول 15 تا 25 سانتی متر و عرض 10 تا 14 سانتی متر ، بیضی ، سبز تیره ، براق و چرمی است. این برگها در فصل خشک می ریزند. قبل از ریزش ، برگها به صورتی صورتی یا مایل به برنز تغییر رنگ می دهند و حاوی رنگدانه هایی مانند ویولاگزانتین ، لوتئین و زاگزانتین هستند.
این درخت یک درخت منفرد است که در آن گلهای نر و ماده جداگانه روی درخت تشکیل می شود. قطر گلها حدود یک سانتی متر ، سفید تا سفید مایل به زرد ، نامشخص و بدون گلبرگ است. و از کناره یا کناره تشکیل می شود.
این میوه یک میوه هسته ای به طول 5 تا 7 سانتی متر و عرض 3 تا 5.5 سانتی متر است این میوه ها ابتدا سبز ، با گذشت زمان زرد و در آخر میوه های رسیده قرمز هستند. هر میوه حاوی یک دانه است.

روش تکثیر درخت لوز

تکثیر گیاه بادام گرمسیری یا بادام دریا از طریق کشت بذرهای آن صورت می گیرد.

 

ارزش دارویی گاروم زنگی

برگ حاوی چند فلاونوئید مانند کامفرول و یا کورستین (kaempferol or quercetin) و چندین تانن مانند پونیکالین، پونیکالاژین یا ترکاتین(punicalin, punicalagin or tercatin) است و همچنین دارای ساپونین ها (saponines) و فیتوسترولها (phytosterols) می باشد. با توجه به غنی بودن برگ و پوست از مواد شیمیایی، در داروهای گیاهی مختلف برای مقاصد مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال در تایوان، برگ افتاده به عنوان یک گیاه برای درمان بیماری های کبد استفاده می شود؛ در سورینام برای درمان اسهال و اسهال خونی، برگهای لوز را مانند چای دم می کنند و می خورند.

برگ های لوز یک نوع قارچ کش طبیعی است و مانع تکثیر قارچ ها می شود و از آن برای ضد عفونی آکواریوم ها و کشتن دسته جمعی باکتریهایی نظیر Saprolegia استفاده می گردد و همچنین موجب محافظت غشای مخاطی پوشش ماهی و ترمیم بافت تا بازسازی بافت های آسیب دیده می شود. نگه داشتن برگ ها در یک آکواریوم می تواند pH و فلزات سنگین محتوای آب را کاهش دهد، به همین خاطر پرورش دهندگان ماهی برای سال های متمادی از برگ های لوز در مقابل برخی از انگل ها و باکتری های پاتوژن فعال در آکواریوم ها استفاده می کنند.

 

آفات و بیماری های درخت لوز

نسبت به اکثر بیماری ها و آفات مقاوم است. ولی تریپس یکی از آفات رایج این گیاه می باشد. همچنین بیماری اسپات برگ ها نیز در این درخت، مشکل ایجاد می کند.

 

روش تکثیر درخت لوز ، روش قلمه زدن درخت لوز ، نهال درخت لوز ، فروش درخت لوز ، افت درخت گارم زنگی ، خواص لوز ، قیمت میوه لوز  ، ریشه درخت لوز ، درخت هفت رنگ ، نهال لوز ، روش قلمه زدن برهان گلی ، افت درخت گارم زنگی ، روش کاشت درخت گاروم زنگی ، روش قلمه زدن درخت لوز ، روش کاشت هسته درخت لوز ، نهال گاروم زنگی ، خواص مغز گارم زنگی ، روش تکثیر درخت لوز ، افت درخت گارم زنگی ، طریقه کاشت درخت لوز ، روش قلمه زدن درخت لوز ، خواص مغز گارم زنگی ، روش قلمه زدن درخت لوز ، خواص گارم زنگی ، خواص میوه گارم زنگی در بارداری

دیدگاهی در مورد “آشنایی کامل با درخت لوز

  1. علی گفت:

    سلام. طی چند روز گذشته بادهای سوزانی وزید و در پی اون نیمی از برگهای درخت لوز من زرد شده، باید چکار کنم؟

    1. fati گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای دریافت مشاوره رایگان می تونید با شماره تماس موجود در سایت تماس بگیرید همکارانم راهنماییتون میکنن

  2. اسماعیل بابائی نژاد گفت:

    آموزش درخت لوز را میخواستم،چون نهال یکساله رادرحیاط منزلم کاشتم

    1. baghnet گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای دریافت راهنمایی میتونید با شماره تماس های داخل سایت تماس بگیرید تا همکارانم به صورت کامل شما رو راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *