سنگ زنده چیست؟ و چه فوایدی دارد؟ / نهالستان گلابی

همه چیز در مورد سنگ زنده و فواید آن

سنگ زنده چیست؟

سنگ زنده که قطعه ای جدا شده از ساختارهای مرجانی است ، زنده خوانده می شود زیرا در آن موجودات زنده بسیاری مانند جلبک ، خرچنگ ، ​​کرم دریایی و باکتری وجود دارد. امروزه یکی از مهمترین دلایل موفقیت آکواریومهای آبشار وجود سنگهای زنده در آکواریوم ها است. معمولاً توصیه می شود برای هر 3.8 لیتر آب موجود در آکواریوم ماهی ماهی از نیم کیلو سنگ زنده و برای هر 3.8 لیتر آب در آکواریوم های صخره ای یک کیلو یا بیشتر سنگ زنده استفاده کنید.
توجه داشته باشید که هر سنگی که در فضای باز نگهداری می شود ممکن است آلوده باشد ، بنابراین ابتدا آنها را کاملاً بشویید و برای همه آکواریوم های آب شور از سنگهای آهکی مانند سنگ آهک یا مرجان در آکواریوم استفاده کنید. فقط ماهی ها با استفاده از صخره اقیانوس دیده می شوند.
صخره های اقیانوسی از مرجان های قدیمی تشکیل شده است. این صخره ها به راحتی قابل دسترسی و ارزان هستند ، اما جمع و جور و متراکم هستند و در آکواریوم های کوچکتر ، آب باید کمتر از حد مطلوب باشد. زیرا فشردگی و چگالی این سنگها باعث بالا رفتن سطح آب می شود. همچنین ، در ترتیب این سنگها ، ابتدا قطعات بزرگتر و سپس کوچکترها را قرار داده و کل فضا را پر کنید.

چرا به سنگ زنده احتیاج دارید؟

این سنگ ها نه تنها به ظاهر آکواریوم شما کمک می کنند و هم پناهگاهی برای ساکنان مخازن هستند ، بلکه تأثیر زیادی در سیستم تصفیه آکواریوم دارند.

تصفیه سنگ زنده به چه معناست؟

روی هر صخره زنده ای که به آن برسید گونه های در معرض خطر وجود دارد. تصفیه فرآیندی است که طی آن این گونه ها از سنگ جدا می شوند ، زیرا گونه های مرده مقدار زیادی آمونیاک تولید می کنند که سمی است و در نهایت باعث از بین رفتن ساکنان آکواریوم می شود.
به طور کلی دو روش برای تصفیه سنگ زنده وجود دارد: از طریق یک فرایند کاملا جداگانه ، یا به عنوان بخشی از چرخه آکواریوم جدید. صحیح تصفیه صحیح سنگ زنده به عنوان یک فیلتر بیولوژیکی عالی عمل می کند ، که برای یک مخزن صخره ای حیاتی است.

منبع و منشا سنگ زنده

سنگ های زنده تصفیه نشده از اقیانوس ها جمع آوری می شوند و گونه ها و مواد مختلفی روی آن ها وجود دارند، شما بعضی از آن ها را نیاز دارید و بعضی را خیر. برای کاهش هزینه های انتقال این سنگ ها، آن ها را همراه با آبی که در آن بوده اند حمل نمی کنند (به دلیل وزن اضافه، هزینه به شدت بالا می رود) بلکه کمی روزنامه را خیس می کنند و روی آن ها قرار می دهند تا سنگ ها مرطوب بمانند (در هر حال اولیت هر صنعتی سود بیشتر است!).

هنگامی که سنگ به دست شما می رسد حداقل چند روز از بودن آن در آب مناسب گذشته و طبیعتا بسیاری از گونه هایی که در آن زندگی می کردند دیگر زنده نیستند و به دلیل همین ساکنین مرده سنگ است که شما باید قبل از اضافه کردن آن ها به آکواریوم خود سنگ ها را تصفیه کنید.

اگر سنگ را به نام سنگ زنده تصفیه شده بفروشند به این معنی است که در یک محیط با ثبات تصفیه شده اند. این سنگ ها را می توانید از اکواریوم فروشی یا از آکواریوم های دوستانتان تهیه کنید، توجه داشته باشید حتی هنگامی که سنگ زنده را با نام تصفیه شده می خرید بازهم مقداری گونه مرده در آن وجود دارد و اگر به کیفیت آن شک دارید یا اگر بوی بدی را از آن استشمام می کنید، حتما در یک سیستم جدا آن را تصفیه کنید.

 

قانون اصلی برای تصفیه سنگ زنده

صبور باشید! سعی نکنید پروسه را سریع تر کنید. توجه داشته باشید زمان بندی دقیقی برای فرایند تصفیه وجود ندارد و ممکن است این پروسه از چند روز تا چند ماه طول بکشد ( این موضوع کاملا به شرایط سنگ زنده وابسته است).

 

فواید سنگ زنده (Liverock)

1- سنگ زنده یک فیلتر بیولوژیک خارق العاده است زیرا باکتری های هوازی و غیر هوازی در خلل و فرج سنگ زنده رشد می کنند؛
2- ایجاد محل های پنهان شدن و زندگی برای ماهیان و بی مهرگان آکواریوم؛
3- منبع غذایی برای ماهیان و بی مهرگان آکواریوم؛
4- جلبکهای بنفش و صورتی روی سنگها، فضایی بسیار زیبا و جذاب را در آکواریوم ایجاد می نمایند؛
5- موجودات زنده که پس از مدتی در سنگ رشد می کنند بسیار جذاب هستند؛
6- آکواریومهای آبشوری که دکوراسیون آنها با استفاده از سنگ زنده شکل گرفته بسیار طبیعی تر هستند؛
7- بدلیل وجود فیلتر بیولوژیک طبیعی و منبع غذایی در سنگ زنده، شما تجربه بهتری از یک آکواریوم آبشور در ذهن خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:

گل اختر : راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاه زینتی اختر

معرفی ۲۰ گل و گیاه سایه دوست برای فضای کم نور آپارتمان

نحوه مراقبت از انواع گل و گیاه

همچنین متوانید برای خرید نهال به سایت گلابی مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره ویژه فروش نهال و گیاهان آپارتمانی ( مشاوره و ارسال رایگان ) : 09055304586