راهنمای کامل پرورش و رشد گیاهان گوشتخوار | نهالستان گلابی

راهنمای کامل پرورش و رشد گیاهان گوشتخوار

راهنمای کامل پرورش و رشد گیاه ونوس حشره خوار

معرفی گیاهان گوشتخوار

گیاهان گوشتخوار گیاهانی هستند که وقتی حیوان ، پرنده ای کوچک یا حشره ای روی برگهای آنها می نشیند، برگها ناگهان بسته می شوند و گیاه تیغ های خود را در بدن موجود فرو می برد و شیره آن که حاوی خون یا مقداری لنف است ، او را می مکد با خارهایش. این در صورتی است که اگر موجود مورد نظر مطابق میل و سلیقه آنها نباشد ، هیچ واکنشی نشان نمی دهند و طعمه خوشحال زنده می ماند!
کاشت این گیاه را می‌توانید با خرید نهال آن از مراکز معتبر شروع کنید.

گیاهان گوشتخوار چه نوع گیاهانی هستند؟

گیاهان مواد مغذی را از خاک می گیرند ، پس چرا بعضی از آنها حشرات یا موجودات دیگر را می خورند؟! گیاهان حشره خوار در باتلاق ها یا ملافه ها رشد می کنند. خاک این مناطق از نظر مواد مغذی کمبود دارد ، بنابراین این گیاهان حشرات را برای مواد مغذی و سایر مواد مغذی شکار می کنند و از آنها تغذیه می کنند و از آنها تکامل می یابند. برخی از این گیاهان را می توان در خانه نگهداری کرد زیرا علاوه بر تصفیه هوا ، آفات و حشرات مزاحم خانه را نیز می خورند.

معرفی انواع گیاهان گوشتخوار

1- گیاه گلدان Nepenthes:

گیاه پارچ گونه های متنوعی دارد و یکی از بزرگترین انواع گیاهان حشره خوار است. و قد بعضی از گونه ها گاهی به 60 سانتی متر نیز می رسد. این گیاه بیشتر در باتلاق ها و ملافه ها رشد می کند و هر گیاه دارای یک ساقه بلند و صاف و یک گل بزرگ با گلبرگ های قرمز و ماده ای چتر مانند است که در تابستان شکوفا می شود.
گلدانهای این گیاه در واقع برگهای آن است که در اطراف این ساقه و نزدیک زمین قرار دارد. برگ ها لوله ای و دارای شیشه دهانه ای به شکل پهن هستند. هر گیاه در اواسط بهار 5 یا 6 برگ جدید تولید می کند که هر 15 روز یکی از آنها باز می شود. در پایان تابستان ، تمام برگها رشد کرده و بالغ می شوند و در تمام زمستان و حتی تا تابستان بعدی باقی می مانند.
این برگها آب را نگه می دارند. شهد گیاه در اطراف کلاهک و دهانه کوزه ترشح شده و حشرات را به خود جلب می کند. و این طعمه ناخوشایند که نمی تواند از لیوان خارج شود ، در آب آن غرق می شود ..
برگهای گلدان زیستگاه ارگانیسمهای ریزی مانند پروتوزوآ ، کرمهای ریز و سخت پوستان میکروسکوپی است. لارو سه نوع حشره نیز در این لیوان ها زندگی می کند که همگی با گیاهان همزیستی دارند و همراه باکتری ها هضم حشرات شکار شده را بر عهده دارند. در اوایل تابستان ، حشرات بالغ از برگ های قدیمی بیرون می آیند و روی برگ های جدید تخم گذاری می کنند. برگهای قدیمی که هضم خود را از دست داده اند می میرند و با برگ های جدید جایگزین می شوند.

۲ -دروزرا (Drosera) یا شبنم خورشید(sundew):

این گیاه در بسترهای خزه خشک شده رشد می کند. Druzera از بالا مانند قطره ای مایل به قرمز بزرگ به عرض 5 تا 10 سانتی متر به نظر می رسد. برگهای گرد و پهن که هر کدام روی یک ساقه جداگانه قرار دارند ، قرمز و کرک دار و قسمت زیرین و ساقه آن سبز است. گل این گیاه سفید است و روی ساقه ای 10 سانتی متری که از ساقه ساقه های برگ خارج می شود شکوفا می شود.

این گیاه از برگهای خود برای شکار حشرات نیز استفاده می کند. چندین رشته سوزنی شکل روی برگ وجود دارد که در نوک هر یک از آنها یک قطره ماده چسبناک وجود دارد که شبیه قطره شبنم یا شهد شیرین است. این قطره ها حشرات مانند پشه ها ، مگس ها و حشرات مختلف را به خود جلب می کند. حشره روی قطره ای فرود می آید و باعث چسبیدن آن می شود و حشره با تلاش برای آزاد شدن خود بیشتر و بیشتر خودش را به دام می اندازد.

پس از تسلیم حشره ، رشته ها شیره غنی از آنزیم ترشح می کنند و حشره را هضم و جذب می کند. گاهی اوقات کل برگ به آرامی به دور طعمه می پیچد و هضم آن حدود 2 روز طول می کشد. سپس برگ باز شده و بقیه حشرات توسط باد از برگ جدا می شوند.

راهنمای کامل پرورش و رشد گیاه ونوس حشره خوار

۳-باترورت (Butterwort) یا گیاه کره ای Pinguicula:

باترورث یکی از غیر معمول ترین گیاهان حشره خوار است. این گیاه روی شکاف سنگها و صخره ها رشد می کند. باتروت گل های ظریف و زیبایی – معمولاً بنفش و آبی – دارد که در ماه های آخر بهار شکوفا می شوند. باترورث نام خود را از برگهایی گرفته که چرب و “کره ای” به نظر می رسند. برگهای این گیاه در گروههای 3 تا 6 تایی و در بسیاری از گونه های دیگر – روی زمین رشد می کنند. با بررسی دقیق تر ، متوجه خواهید شد که برگها دو نوع غده ترشحی دارند. غدد برآمده ترشح ماده ای چسبناک ، کروی و غدد کوتاه ترشح کننده مواد هضم کننده و جاذب است.

این دو غده بویی تولید می کنند که مگس ها ، شته ها و تله های شش پا را به خود جلب می کند. حشره ای که به دام افتاده است در حالی که برای آزادی خود تلاش می کند ، آب گوارشی ترشح می کند. برگها به آرامی حالت لوله ای پیدا کرده و حشره را هضم و جذب می کنند.

۴- بلدرورت (bladderwort) :

گیاه مثانه یا مثانه در برکه ها ، دریاچه ها و جویبارهایی با جریان آب آهسته و به طور کلی در آبهایی با عمق کمتر از 60 سانتی متر یافت می شود. این گیاه بدون ریشه نزدیک سطح آب شناور است و شاخه های آن تا 90 سانتی متر و بلندتر می شوند و ساقه های آن پر از برگ است.

این ساقه ها تا سطح 20 سانتی متری از سطح آب رشد می کنند و دسته هایی از گلهای زرد که شبیه میمون هستند شکوفا می شوند. شاخه های ساقه زیر آب و بسیاری از برگهای مانند نخ جوانه می زنند. این برگها کیسه های سبک و کوچکی دارند که مثانه نامیده می شوند. مثانه های جوان شفاف و به تدریج تیره می شوند. هر مثانه در واقع یک دام توخالی کوچک و دارای ورودی یک طرفه است.

اگر حشره آبزی كوچكی به یكی از چهار محرك مثانه دست بزند ، در دام باز می شود و مانند یك جاروبرقی ، حشره درون كیسه مكیده می شود و درب دام به همان چشم بر هم زدگی حدود 15000 بسته می شود. ثانیه ثانیه . ساقه هایی که غدد ترشح کننده آنزیم دارند وظیفه هضم و جذب طعمه ها هستند. مثانه پس از یکی دو ساعت آماده شکار طعمه های جدید خواهد بود.

 

۵-گل ساراسینا Sarracenia :

این گیاه گوشتخوار زیبا بومی سواحل شرقی آمریکای شمالی ، تگزاس و جنوب شرقی کانادا است و از خانواده Sarasniaceae است. گیاهی چند ساله و دارای ریزوم است. آنها باید توسط حشرات جذب شوند. گلدهی آنها از اوایل بهار آغاز می شود و پس از پایان کار آنها تولید گلدان را تا پایان پاییز آغاز می کنند. در پایان پاییز ، گیاه پژمرده می شود و انرژی خود را صرف ذخیره سازی در ریزوم تا بهار می کند. گل دهی داشته باشید.

برگهای این گیاه مانند قیف تکامل یافته و برگهای فوقانی مانند کاپوت و مانند دریچه عمل می کنند تا از نفوذ آب باران به داخل کوزه جلوگیری کند تا اسید معده یا آب کوزه رقیق نشود. حشرات توسط رنگ ، بو و شهد ترشح شده توسط شیشه جذب می شوند و مسیر داخلی دیواره شیشه توسط آنزیم ها و شیره داخل شیشه روغن می شود و یک مسیر یک طرفه ایجاد می کند که دیگر امکان بازگشت ندارد. وقتی حشره بدبخت مادر مرده به دام بیفتد ، آنزیم های پروتئاز و سایر آنزیم های تجزیه کننده وارد می شوند و حشره را تجزیه می کنند گویی از ابتدا حشره نبوده است !!

۶-Genlisea :

گیاهی از خانواده Lentibulariaceae و از زمان برادرش ، داروین ، تا سال 1998 ، هنوز راز این گیاه کشف نشده بود !! البته در مقیاس های کوچک ، یعنی حشرات بسیار ریز ، میکروب های زیرزمینی !!!!!!!! خوب ، داستان از این قرار بود که در آزمایشگاه ، آنها فهمیدند که ریشه های این گیاه بسیار ظریف و بی جا است (زیرا از ریزوم ها جوانه زده اند). و توانایی جذب آب و مقاومت گیاه را ندارند.

این گیاه در خاک بسیار مرطوب یا باتلاقی ایجاد می شود. این گیاه دارای 2 نوع برگ است ، یكی در سطح كه وظیفه فتوسنتز و تولید مواد غذایی را بر عهده دارد و دیگری برگهای زیر سطحی كه مسئول شكار ارگانیسم ها هستند ، حتی بعضی از ریشه های جذب آن نیز باعث از بین رفتن آب و قدرت گیاه می شود. البته این برگها کمی ساختار خود را تغییر داده و مانند لوله های توخالی توخالی به نظر می رسند و سپس حشرات با فشار مکش مداوم به داخل آب کشیده می شوند ، سپس در طول مسیر توسط موها و موهای جاذب جذب می شوند. و هضم می شوند. سیستم این گل مانند یک گل دهقانی آبزی است.

۷- Darlingtonia :

گیاهی عجیب از خانواده گیاهان گوشتخوار. نگهداری از این گیاه در خانه بسیار دشوار است و دمای شبانه روز نقش اساسی در زندگی این گیاه دارد. اختلاف دما مورد نیاز این گیاه در ریشه و ساقه حدود 15 درجه متفاوت است ، یعنی دمای ریشه بیش از 10 درجه را تحمل نمی کند. به دلیل ظاهر آن ، گیاه سوسن کبرا یا گیاه کبرا نامیده می شود و بومی شمال کالیفرنیا است.

نسبتاً نادر و حساس است و بیشتر در باتلاق و باتلاق زندگی می کند. برگهای این گیاه به صورت لوله و در پایین محفظه هضم و در قسمت بالای آن یک دریچه ورودی و دام قرار دارد. ابتدا قسمت فوقانی برگ که به رنگ قرمز و صورتی است حشره را به خود جلب می کند. همچنین ، آن دو قسمت برگ مانند جلوی دام ، دارای شهد ، قند و غدد ترشحی معطر هستند که به جذب حشره کمک می کنند. شکل نشان می دهد که حشره از طریق ورودی به منطقه تله وارد می شود و از آنجا که سقف آن منطقه شفاف است و آسمان قابل مشاهده است ، حشره می خواهد به سمت بالا به داخل آن پرواز کند و راهی برای خروج پیدا کند.

در داخل کاپوت و دام ، سطوح مومی و چسبناک است و موهای آنها در جهت مخالف قرار دارد و تا زمانی که حشره خسته باشد و دیگر راهی برای بازگشت نباشد. قسمتهای سخت این گیاه در آنجا جمع شده یا دفع می شود. گل های این گیاه توسط حشرات گرده افشانی می شود اما تاکنون حشره گرده افشان آن شناسایی نشده است اما به گفته دانشمندان به دلایل قابل اعتماد توسط سوسک ها انجام می شود.

 

۸ – گل رنگین کمان Byblis:

تیره کوچکی از تیره iblidaceae که در سال 1770 در استرالیای شمالی کشف شد. این تقریباً یک نوع کویر گوشتخوار است اما گونه های آبزی نیز دارد. نور خورشید مانند رنگین کمان به نظر می رسد. به همین دلیل به آن گل رنگین کمان نیز می گویند.

تمام این گیاهان بهتر است با یک سینی و از زیر آبیاری شوند و بهتر است از مخلوط خاک کمپوست و شن و ماسه استفاده شود. چندین محور دارد. سر ساقه ، بجز گلها ، غدد متصل به ساقه دارد که باعث تولید موسیلاژ و مواد چسبنده می شود. تا حدی مانند گیاه شبنم خورشید عمل می کند. سرپوشیده ، این حشره را هضم می کند. تنها تفاوت این است که ساقه خود را به دور حشره نمی چرخاند .

۹- گیاه آسیاب آبی Aldrovanda :

گیاهی از خانواده Drosaceae و در حقیقت پسر عموی حشره خوار ونوس است که به دلیل نوع فیلوکسرا یا نحوه قرارگیری برگها در اطراف ساقه ، گیاه آسیاب آبی نیز نامیده می شود. آب است عملکرد ماهیگیری این گونه قابل مشاهده است. نیازهای اکولوژیکی آن هنوز تا حدودی ناشناخته است. متاسفانه برای این نسل در اکثر نقاط جهان به دلیل تغییرات محیطی از بین رفته است اما در برخی کشورها مانند اروپا و استرالیا هنوز در استخرها است. و باتلاق ها پیدا می شود و خدا را شکر تا نابودی کامل مسیری طولانی در پیش است!

این گیاه برای شکار به 20 درجه آب گرم احتیاج دارد و به این ترتیب است که تله های این گیاه مانند ناهید با این تفاوت که در زیر آب کار می کند ، همانطور که داروین آن ونوس مینیاتوری آب را نامیده است ، موهایی دارند که هنگام ضربه زدن توسط لاروها یا میکرو ارگانیسم ها. با فشار دادن آب به سرعت بسته می شود و حشره را به دام می اندازد ، سپس هضم با آنزیم های مربوطه را آغاز می کند. باز و بسته می شود که سریعترین حرکت در بین گیاهان است.

۱۰- ونوس حشره خوار dionea:

بسیاری از مردم هنگام صحبت در مورد گیاهان حشره خوار ، به مگس مگس ونوس فکر می کنند. این گیاه در باتلاق های سواحل شرقی ایالات متحده رشد می کند و یکی از گیاهانی است که می توان در گلخانه ها پرورش داد. دام این گیاه از دو برگ تشکیل شده است که مانند پوسته صدف باز و بسته می شوند. به محض تماس حشره با محرکهای روشن این برگها ، دام بسته می شود و تا زمان هضم حشره بسته می ماند.

این گیاه از آن دسته گیاهانی است که قابل شمارش است ، یعنی 3 مو در وسط تله گیاه جاسازی شده است که با زدن همان 3 تار مو بسته می شود ، حتی اگر دو تار هم تکان بخورد ، بسته نمی شود. از حضور و شکار او اطمینان حاصل کنید. امروزه این گیاه در رستوران های استرالیا به جای مگس ساعت برای جلوگیری از استفاده از سم استفاده می شود. تله های این گیاه فقط می توانند 3-4 بار قبل از مردن و سیاه شدن شکار کنند ، بنابراین هرگز نباید استفاده کنید از مداد یا دست و قلم و برس برای هدر دادن انرژی گیاه استفاده کنید.

نگهداری این گیاه در خانه آسان است و فقط به جای خاک سبک و مرطوب و البته ضعیف و اسیدی است! و رطوبت بالا برای ایجاد شرایط مرطوب توصیه می شود آن را در تراریوم بکارید. نکته جالب این است که گلهای این گیاه از برگها بالاتر است به نظر می رسد حشرات گرده افشان به دام نیفتاده اند.

بعد از مدتی بذرها می رسند که می توانند به مدت 2 ماه در فریزر نگهداری شوند و سپس کاشته شوند و یا با تقسیم ریزوم گیاه ازدیاد شود. بیشتر مردم نگران نحوه تغذیه گیاه در صورت نگهداری در خانه هستند. ! در پاسخ می گویم ماهی یک مورچه ، یا پشه های کوره های خانگی به طور خودکار جذب این گیاه می شوند و مشکلی از این نظر وجود ندارد ، در غیر این صورت می توانید با یک تکه گوشت گیاه خود را تغذیه کنید.

 

۱۱- cephalotus sp:

این گل سفالوتوس شباهت زیادی به نپنتوس دارد اما به روشی سیستماتیک هیچ ارتباطی با آن ندارد. و دایره دیگر یک برگ سبز مشترک است. این گیاه فقط در منطقه کم جمعیت جنوب استرالیا یافت می شود. آنها روی کیسه ها حرکت نمی کنند و در یک موقعیت ثابت باقی می مانند و کیف را مانند یک گل معمولی نشان می دهند. این کیف نیمه پر از مواد آبکی و وسیله ای است که برای خودش ساخته شده است.

همیشه سبز است و دارای ریزوم است. نزدیک زمین است و برگها مستقیماً از ریزوم خارج می شوند. زیستگاه این گل به دلیل از بین رفتن بسیار در طبیعت تهدید می شود. این در باتلاق ها ، باتلاق ها و اتصالات سنگی زندگی می کند. مکانیسم شکار شبیه ساز گل شیشه است ، به این معنی که حشره وارد شده است اما دیگر نمی تواند در آنجا بیرون برود و هضم شود.

۱۲- بروچینیا Brocchinia reducta :

این گل زیبا از خانواده آناناس است و شبیه آكمه است. اما داخل آن گوشتخوار است. همانطور که در مقاله Acmea خواندید ، این گیاهان آب را در سوراخ وسط خود ذخیره می کنند و باید داخل خانه ریخته شود. خوب ، طبیعت گیاه آن را اقتضا می کند. این گیاه گوشتخوار ، که بومی ونزوئلا و برزیل است ، آب را نیز در حفره کشنده خود ذخیره می کند که کمی معطر است و اطراف کاسه آب نور ماوراio بنفش را بسیار منعکس می کند.
همانطور که می دانید چشم اکثر حشرات به نور بنفش حساس است و به سمت آن جذب می شود. این ناحیه بسیار لغزنده است و رد پایی قوی ندارد ، بنابراین حشرات جمع شده در اطراف به آرامی در داخل آب غوطه ور می شوند و توسط آنزیم فسفاتاز و برخی از باکتری ها تجزیه می شوند

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره ویژه فروش نهال و گیاهان آپارتمانی ( مشاوره و ارسال رایگان ) : 09055304586