درختی با تنه رنگین کمانی : اوکالیپتوس رنگین ‌کمان  | نهالستان گلابی

معرفی درخت زیبای اوکالیپتوس رنگین ‌کمان 

اوکالیپتوس رنگین‌کمان

آشنایی با درخت اکالیپتوس رنگین کمان

احتمالا در نظر هر بیننده‌ای ابن تصاویر نقاشی باشند اما باید بگوییم که درخت اکالیپتوس رنگین کمان، یکی از عجیب‌ترین درختان در دنیا است که تنه آن شامل رنگ های مختلفی است که جلوه زیبایی را دارد. خرید نهال این گونه درخت و کاشت آن در مناطقی که شرایط اقلیمی مناسبی دارند انجام می‌شود.
اوکالیپتوس رنگین کمان درخت بزرگی است و تنها گونه اکالیپتوس است که به طور طبیعی در نیمکره شمالی یافت می شود. این گیاه در مناطقی از گینه نو ، اندونزی و فیلیپین رشد می کند. مشخصه این درخت پوست چند رنگ آن است که شامل آبی ، صورتی ، نارنجی و قهوه ای مایل به قرمز است. این درخت در خاک غنی ، متوسط ​​تا مرطوب در معرض آفتاب کامل رشد می کند اما در برابر سرما مقاوم نیست.

گیاه شناسی از اوکالیپتوس رنگین ‌کمان

همه درختان اکالیپتوس به گونه اکالیپتوس تعلق دارند که متعلق به خانواده های گل مrtرس یا گل مrtرده است. اکالیپتوس بومی استرالیا ، تاسمانی ، پاپوآ گینه نو ، اندونزی و فیلیپین است و بیشتر در استرالیا رشد می کند ، جایی که صدها گونه اکالیپتوس وجود دارد. درخت اکالیپتوس رنگین کمان بومی فیلیپین ، پاپوآ گینه نو و اندونزی است.
مانند سایر درختان اکالیپتوس ، درخت اکالیپتوس رنگین کمان به سرعت رشد می کند و بسیار بلند می شود. ارتفاع درخت بالغ در مناطق بومی آن بین 30 تا 45 متر و در مناطق دیگر بین 18 تا 24 متر رشد می کند. قطر تنه درخت در درختان بالغ حدود 1 تا 2 متر است.
درخت اکالیپتوس رنگین کمان گلهای سفید با برگهای نسبتاً پهن تولید می کند. برگها حاوی غدد تولید کننده روغنهای معطر هستند که هنگام له شدن رایحه مطبوعی را آزاد می کنند. با این حال ، روغن آنها بسیار کمتر از برگ برخی از گونه های دیگر اکالیپتوس است و برای تجارت روغن اکالیپتوس استفاده نمی شود.

پوست اکالیپتوس رنگین کمان

تنه رنگارنگ اکالیپتوس رنگین کمان یک ویژگی منحصر به فرد و بسیار ارزشمند است. سبز ، نارنجی ، زرد ، قرمز ، قهوه ای ، بنفش و حتی آبی ممکن است همه روی صندوق عقب دیده شوند. رنگ های برخی درختان بسیار سرزنده و غنی است که مصنوعی به نظر می رسند اما کاملاً طبیعی هستند. برخی از درختان آبی پاستلی و برخی دیگر با سبزیجات تند مخلوط شده اند. معمولاً وقتی درختان در خارج از منطقه بومی خود رشد می کنند ، رنگ شفافیت کمتری دارد.
وقتی سبز لایه های زیرین به رنگ های دیگر تغییر می کند ، رنگ ها با شروع پوست پوست تغییر می کنند و لکه های مختلفی روی تنه ظاهر می شود. این فرایند به این معنی است که هیچ درخت اکالیپتوس رنگین کمان مانند درختان دیگر نیست ، که موضوع بسیار جالبی است.

گل های درخت اوکالیپتوس رنگین کمان

گل های درخت رنگین کمان کمی غیر عادی هستند، هیچ گلبرگ یا کاسبرگی ندارند اما دارای پرچم و بخش مادگی گل هستند. جوانه های گل به شکل یک کپسول حاوی پرچم و بخش مادگی گل است. این کپسول دارای یک مخزن مخروطی است که به سرپوش یا operculum معروف هستند. وقتی که جوانه ها رشد می کنند، سرپوش ها تیره و چین دار می شوند و سپس پرچم و بخش مادگی گل از جوانه پدیدار می شوند. پس از گرده افشانی و باروری، کپسول به یک میوه چوبی تبدیل می شود که حاوی چندین دانه است.

برگ و روغن درخت اوکالیپتوس رنگین کمان

برگ های درخت اوکالیپتوس، حالت چرمی دارند و از شاخه ها آویزان می شوند. آن ها معمولا باریک و سوزنی شکل اند که البته برخی از گونه ها برگ های پهن و دایره ای تر دارند. بعضی از گونه های اکالیپتوس ها مقدار زیادی روغن تولید می کنند که فرار و همچنین معطر اند. وقتی که تعداد زیادی از درختان در نزدیکی یکدیگر رشد می کنند، گاهی اوقات روغن بخار شده در هوا عطر خوبی ایجاد می کند.

روغن اکالیپتوس ممکن است مزایای بهداشتی نیز از جمله باز کردن راه های تنفس در افراد مبتلا به مشکلات تنفسی داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری باید در رابطه با مزایای سلامتی آن انجام شود. این روغن علاوه بر استفاده دارویی، به عنوان حشره کش و ترکیبات عطر نیز استفاده می شود.

روغن اکالیپتوس حتما باید قبل از مصرف رقیق شود زیرا حالت غلیظ آن، اگر خورده شود و یا در تماس با پوست قرار گیرد، خطرناک است.

اوکالیپتوس رنگین‌کمان

حتما بخوانید: برای آشنایی با 5 گیاه آپارتمانی مناسب برای تقویت بدن در مقابل ویروس کرونا کلیک کنید.

چرا درخت اکالیپتوس رنگین کمان تنه رنگارنگ دارد؟

رنگ های زیبا و شاید عالی که توسط درخت تنه اوکالیپتوس رنگین کمان تولید می شود توجه زیادی را به خود جلب می کند. با این وجود، کارهای بسیار کمی برای کشف اینکه چرا رنگ های مختلف تولید می شوند، انجام شده است.

پروفسور دیوید لی استاد گیاه شناسی دانشگاه بین المللی فلوریدا، تولید رنگ در گیاهان را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس یک تحقیق مختصر، او با تئوری پیش بینی شده ای برای توضیح تغییر رنگ در تنه درخت اکالیپتوس رنگین کمان آمده است. طبقه گرفته پروفسور لی، تنه یک جانشینی از پوست های نازک و صاف است، هر پوسته، لایه نازک و شفافی از سلول ها است که به ما امکان می دهد که کلروفیل ذخیره شده در سلول های زیر را ببینیم. کلروفیل رنگدانه سبزی است که انرژی نور مورد استفاده در فتوسنتز را تسخیر می کند.

زمانی که تنه درخت رشد می کند، سلول های بی رنگ روی بالاترین لایه پوسته‌ای با چیزی به نام تانن (tannins) پر می شوند. تانن ها می توانند زرد، قهوه ای و یا قرمز باشند و این رنگ ها بسته به نوع آن ها متفاوت است. ترکیب مقدار و نوع متفاوت تانن ها و کم شدن کلروفیل لایه های زیری احتمالا مسئول ایجاد این رنگ های زیبای هستند که ما امروزه در درخت اکالیپتوس رنگین کمان مشاهده می کنیم.

شرایط کاشت اوکالیپتوس رنگین کمان

باید بدانید منظور از این که این درخت امروزه در همه جای جهان کاشته می شود، کشورهایی که گفته شد به علاوه ی جنگل های استوایی و مناطقی است که در آنها باران بسیار می بارد، بنابراین در جایی که گرم و خشک است، نباید انتظار نتیجه داشت. درخت اکالیپتوس رنگین کمانی، در مناطق طبیعی خود، تا ۲۵۰ فوت هم رشد می کند.

در کنار شرایط آب و هوایی مساعد، مورد دیگری که در رشد درخت اکالیپتوس رنگین کمان موثر است، نور کامل خورشید و رطوبت کافی خاک است. اگر این شرایط مهیا باشد، درخت اکالیپتوس رنگین کمان بعد از کاشت، به ازای هر فصل، ۳ فوت رشد می کند حتی بدون کود یا هر ماده ی دیگری، اما در فصل هایی که باران به اندازه ی کافی نبارد، باید به صورت دستی مرتبا به آن آب داده شود.

علت اینکه این درختان را در فضای خانه پرورش نمی‌دهند این است که ریشه این درختان بسیار مستحکم است و به حیاط و مناطقی که محیط کافی برای رشد ندارند بسیار صدمه می زند و برای همین است این نوع درخت بیستر در جنگل‌ها و محیط های تفریحی با مساحت بسیار بالا کاشته می‌شوند و بیشتر جنبه جذب بازدیدکننده را دارد.

 

یک دیدگاه در “معرفی درخت زیبای اوکالیپتوس رنگین ‌کمان 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره ویژه فروش نهال و گیاهان آپارتمانی ( مشاوره و ارسال رایگان ) : 09055304586