آشنایی با درخت قهوه سودانی - گلابی مرکز خرید نهال

آشنایی با درخت قهوه سودانی

قهوه سودانی یا درخت دورین

قهوه سودانی با نام علمی Durio zibethinus گونه ای از تیره Durio است که میوه خوراکی تولید می کند. و بومی جنوب شرقی آسیا است.
میوه های گونه های مختلف این تیره ، حتی وقتی پوست آنها جدا و سالم و سالم نباشد ، رایحه ای بسیار دلپذیر ، قوی و نافذ تولید می کند. بسیاری از مردم به دلیل این رایحه دلپذیر توجه ویژه ای به این گیاه نشان می دهند.
حدود 30 گونه از این جنس وجود دارد که حداقل 9 گونه از آنها میوه های خوراکی تولید می کنند. صدها رقم D. zibethinus وجود دارد که با قیمت های بالایی در بازارهای جهانی به فروش می رسند.

ویژگی های گیاهان قهوه سودان

قهوه سودان درخت بزرگی است که ارتفاع آن تا 25 تا 50 متر می رسد. برگها همیشه سبز ، بیضوی تا کشیده و 10 تا 18 سانتی متر طول دارند.
گلها به صورت خوشه ای از سه تا سی گل روی شاخه های بزرگ یا مستقیم روی تنه اصلی گیاه ظاهر می شوند. هر گل دارای گل گلی و پنج (به ندرت چهار یا شش) گلبرگ است. این گل ها بعد از ظهر باز می شوند و عصر گرده افشانی صورت می گیرد و به دنبال آن گل های گل ، گلبرگ و پرچم ها صبح می افتند و فقط گل ماده باقی می ماند. درخت دورین هر ساله یک تا دو دوره گلدهی و باردهی دارد. این گلها چاق و چله هستند و شهد زیادی دارند.
میوه ها معطر هستند ، بیش از 30 سانتی متر طول و 15 سانتی متر قطر دارند. وزن هر میوه حدود یک تا سه کیلوگرم است. شکل میوه ها از دوک تا دور متفاوت است. پوست میوه ها سبز به قهوه ای و گوشت آنها بسته به نوع گیاه زرد کمرنگ است. این میوه ها به صورت آویزان از درخت دیده می شوند. میوه های دوریان از برخی جهات شبیه جک فروت هستند اما هیچ ارتباطی با خویشاوندی ندارند. چوب این گونه قهوه ای مایل به قرمز است.

شرایط محیطی قهوه سودان

درختان قهوه قرمز سودانی به خاک حاصلخیز احتیاج دارند و باید به خوبی زهکشی شوند. اگر خاک کمی اسیدی باشد ، بهتر است و این گیاه ترجیح داده می شود. این گیاه به صورت وحشی در خاکهای رسی و ماسه ای رشد می کند.
از نظر نور ، باید در شرایط کامل آفتاب باشد و این شرایط باید حفظ شود. این گونه گیاهی به سرما بسیار حساس است و در شرایط سرما و سرمای شدید می میرد. درختان مسن مقاومت بهتری در برابر سرما دارند.

درخت

ارزش غذایی قهوه سودانی

در هر صد گرم از بخش خوراکی (میوه) این گیاه حدود 615 کیلوژول (147 کیلوکالری) انرژی، 65 گرم آب، 27.09 گرم کربوهیدرات ها، 3.8 گرم فیبر خام، 5.33 گرم چربی، 1.47 گرم پروتئین، 44 IU ویتامین آ، 0.374 میلیگرم ویتامین ب1 یا تیامین، 0.2 میلیگرم ویتامین ب2 یا ریبوفلاوین، 0.074 میلیگرم ویتامین ب3 یا نیاسین، 0.23 میلیگرم ویتامین ب5 یا پانتوتنیک اسید، 0.316 میلیگرم ویتامین ب6، 36 میکروگرم ویتامین ب9 یا فولات، 19.7 میلیگرم ویتامین ث، 6 میلیگرم کلسیم، 0.43 میلیگرم آهن، 30 میلیگرم منیزیم، 0.325 میلیگرم منگنز، 39 میلیگرم فسفر، 436 میلیگرم پتاسیم، 2 میلیگرم سدیم و 0.28 میلیگرم روی، وجود دارد.

نحوه تکثیر درخت قهوه سودانی

قهوه سودانی ممکن است از طریق کشت بذر یا پیوند زدن تکثیر گردد. بذرها به سرعت قوه نامیه ی خود را از دست داده و باید پس از برداشت بلافاصله کشت شوند. به ویژه نباید تا قبل از کشت، خشک گردند. بذرها حدود یک هفته پس از کشت جوانه می زنند و رشد خوب و سریعی دارند.

درختانی که توسط پیوند زدن، تکثیر می شوند، چهار تا پنج سال پس از پیوند به باردهی می رسند. در حالی که نهال های بذری یا گیاهان به وجود آمده از طریق کشت بذر، 15 سال یا بیشتر پس از کشت به میوه دهی خواهند رسید.

از گونه های D. malaccensis ، D. mansoni و D. lowianus از همین جنس (Durio) به عنوان پایه برای انجام پیوند روی این گیاه استفاده می گردد. همچنین در هند، برای تسریع در باردهی این گیاه از گیاه Cullenia excelsais به عنوان پایه استفاده می شود.

خوابانیدن هوایی نیز قابل ذکر است ام غالباً موفقیت آمیز نمی باشد. برای پیوند grafting durio zibethinus عموماً از پایه گونه مورد بحث استفاده می گردد چراکه به اکثر خاکها آداپته تر بوده و به بیماری و خشکی مقاومت بیشتری دارد.

دوریان

خواص درمانی و کاربردی قهوه سودانی

اندام اصلی مورد استفاده قهوه سودانی قرمز میوه آن است. میوه آن را برای مصرف تازه خوری استفاده می کنند. همچنین آن را برای پخت غذاها و نیز پخت با سبزیجات در مناطق بومی استفاده می کنند.

دوریان یا قهوه سودانی قرمز میزان بسیار زیادی پتاسیم داشته و از این لحاظ غنی است. همچنین حاوی فیبر بالای بوده و برای عبور راحت تر غذا از سیستم گوارشی موثر است.

مصرف این میوه همچنین کالری بالای را به بدن می دهد و انرژی زا می باشد. روغن دار بوده این میوه این نتیجه را که شاید حاوی مقادیر بالای بتا کاروتن باشد را می دهد. از این نظر دارویی نیز بشمار می رود.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت و نگهداری درخت بید مجنون

آموزش کاشت و پرورش درخت نارنگی در خانه

اصول کاشت و تکثیر درخت زبان گنجشک

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت گلابی مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره ویژه فروش نهال و گیاهان آپارتمانی ( مشاوره و ارسال رایگان ) : 09055304586