راهنمای کاشت و تکثیر گیاه بولاغ اوتی  - گلابی مرکز خرید نهال

راهنمای کاشت و تکثیر گیاه بولاغ اوتی 

معرفی گیاه بولاگ oti یا آب تره

بولاغ اوتی از تیره Shabbo است. این گیاه علفی چند ساله است که ریشه های کوچک و سفید آن از ساقه های خفته آن که معمولاً ضخیم و گوشتی هستند ، بیرون می آیند و شبکه ای را به وجود می آورند که آنها را به نقاط مختلف زمین متصل می کند.
برگها متناوب و گوشتی ، سبز تیره و بدون مو است. در انتهای ساقه ، گلهای سفید مجموعه به صورت خوشه ای ظاهر می شوند که پس از مخلوط کردن هر میوه ، به یک غلاف تبدیل می شوند و طول آنها 2 تا 2.5 سانتی متر است.
دانه های آن قهوه ای رنگ است و در دو ردیف درون میوه قرار دارد ، طول ساقه با توجه به شرایط زندگی متفاوت است. به طوری که در جریان های آب کم عمق ، ساقه آن کوتاه است ، اما در جریان های آب نسبتاً عمیق ، که نیز شفاف است ، از 2 متر عبور می کند.
نمونه های این گیاه در ارتفاعات رشد می کنند. آنها معمولاً طعم تلخی دارند و برخلاف نمونه هایی که در اعماق آب رشد می کنند ، طعم تند خود را از دست می دهند.

نحوه کاشت بوته اوتی

تکثیر بولاغ با کاشت بذر یا پایه انجام می شود. برای کاشت گیاه ، آنچه مهم است ایجاد گودال هایی است که در آنها آب دائما در جریان است. آب جاری درون چاله ها باید تازه ، شفاف ، غیر اسیدی ، فاقد املاح آهکی و ترکیبات قابض باشد.
از آنجا که نمک های اخیر اگر به مقدار کم روی سطح اندام های باقی مانده گیاه وجود داشته باشد ، از رشد آن جلوگیری می کنند ، آب آهنی برای رشد گیاه بسیار مناسب است.
گودال های مخصوص پرورش گیاهان معمولاً 50 متر طول و 3 متر عرض در نظر گرفته می شوند. در این چاله ها باید 40 تا 50 لیتر آب وارد شده و جریان داشته باشد ، زیرا اگر آب در محل پرورش جریان داشته باشد ، طعم برگ و شاخه های گیاه ناخوشایند خواهد بود.
خاک چاله ها باید خاک رس و سخت باشد تا آب به مناطق عمیق نفوذ نکند ، اما از آنجا که ریشه گیاه باید به خاک نفوذ کند ، از این نظر خاک حاصلخیز و خاک برگ با ارتفاع 20 سانتی متر به داخل زمین می ریزد پایین چاله ها 60 سانتی متر انتخاب شده است.
آنچه در پرورش این گیاه حائز اهمیت است این است كه آب باید به دقت درون چاله ها چیده شود و علاوه بر این ، طول چاله ها نباید بیش از 75 متر باشد ، به طوری كه در زمستان ، با تغییر آب و هوا که اتفاق می افتد ، می توان دمای آب محیط را تنظیم کرد. کشت مسئله ساز است در بعضی مناطق گودال ها به گونه ای متصل می شوند که جریان آب از یک گودال به گودال دیگر به راحتی امکان پذیر است.

نحوه کوددهی بولاغ اوتی

از کودهای لازم برای زراعت گیاه کود حیوانی نیمه تجزیه شده همراه با خاکبرگ است. به علاوه برای آنکه رشد ریشه‌های گیاه تامین گردد باید علاوه بر کودهای شیمیایی به مقدار ۳ تا ۴ کیلوگرم سوپر فسفات ، یک کیلوگرم فسفات پتاسیم و ۲ تا ۳ کیلوگرم گچ به ازای هر ۱۰۰ متر مربع زمین افزوده می‌شود.

از معایت تکثیر از طریق کاشتن دانه آن است که محصول معمولا دیرتر بدست می‌آید به علاوه نوع محصول بدست آمده مرغوب نمی‌باشد و به همین علت است که اصولا در زراعت این گیاه از طریق مذکور کمتر استفاده می‌شود مگر در هنگامی که دسترسی به مزارع پرورش این گیاه در بین نباشد تا قطعات ساقه ریشه دار به منظور تکثیر از آن تهیه شود.

در تکثیر از طریق کاشتن دانه معمولا دانه‌های رسیده را در اسفند تا فروردین و یا در تابستان در سطح گودالهای مذکور می‌پاشند و در این عمل رعایت نکات زیر ضروری است:

چون علف چشمه دانه‌های بسیار ریز به رنگ زرد مایل به قرمز دارد بطوری که هر یک گرم دانه آن شامل ۴۰۰۰ عدد و هر لیتر دانه به وزن ۵۸۰ گرم می‌باشد از این جهت باید دانه‌ها قبلا با ماسه مخلوط شود تا پاشیدن یکنواخت آن به مقادیر مورد نظر امکان‌پذیر باشد.

قوه نامیه دانه گیاه ۵ سال دوام دارد. پس از پاشیدن دانه‌ها در سطح محیط کشت نیز به فاصله ۲ تا ۵ روز به تناسب گرمای محیط کشت دانه جوانه می‌زند.

معمولا در ماههای اسفند فروردین پس از آنکه آب را وارد گودال کردند و آنرا بعد از مدت کوتاهی خارج ساختند دانه‌ها را بطور یکنواخت می‌پاشند و پس از آنکه دانه‌ها جوانه زدند گیاهان جوان رشد نسبتا کافی پیدا نمودند به ملایمت آب را وارد گودال می‌سازند زیرا سرعت جریان آب باعث ریشه‌کن شدن گیاهان جوان خواهد شد.

گیاه بولاغ اوتی

تکثیر بولاغ اوتی از طریق کاشتن قطعات ریشه‌دار

این روش در مرداد ماه انجام می‌گیرد. در این هنگام هر ۲ یا ۳ قطعه ریشه‌دار را باهم می‌کارند و در عمق نسبتا کم خاک آنها را وارد می‌سازند.

ترتیب کاشتن آنها نیز به نحوی است که آنها را در امتداد خطوطی به فواصل ۸ تا ۱۰ سانتیمتر از یکدیگر در عمق کم خاک وارد می‌کنند و همواره رعایت می‌شود که فاصله قطعات از یکدیگر ۸ تا ۱۰ سانتیمتر باشد.

به علاوه بعد از ۱۵ روز موقعی که قطعات به خوبی ریشه دوانیده دارای اعضای هوائی شدند، آب را به آرامی وارد گودال می‌سازند بطوری که ارتفاع ۳ تا ۴ سانتیمتر سطح کشت را فرا گیرد.

اگر در این مقطع آب زیادتر از ارتفاع مذکور باشد گیاه جوان در آب غوطه‌ور خواهد شد که برای نمو مناسب نیست. در این موقع باید توجه داشت که اگر کود قبلا به داخل گودال وارد نشده باشد آنرا در این موقع به محل کشت افزود بنحوی که کود بیشتر در فواصل قطعات رویش یافته جای بگیرد و با این عمل در مواردی که قدرت جریان آب زیاد است مانع ریشه کن شدن آنها شود.

پس از نمو نسبتا کامل گیاهان جوان ، آب به مقدار کافی وارد گودال می‌نمایند بطوری که ارتفاع آن معادل ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر در سطح کشت باشد تا گیاه رشد بهتری پیدا کند.

روش داشت بولاغ اوتی

از مراقبتهای لازم محیط کشت آنست که توجه گردد سطح گودال هیچ وقت خشک نشود و به علاوه علفهای هرز آبزی مانند veronica beccabungal و عدسک آبی از محیط کشت خارج گردند.

خارج کردن عدسکهای آبی بدین طریق است که آب محیط کشت را از حد عادی زیادتر می‌نمایند بنحوی که گیاهان به حالت غوطه‌ور در داخل آن قرار گیرند سپس با یک شن کش عدسکهای آبی را از سطح آب خارج می‌سازند.

مبارزه با آفات و بیماریهای بولاغ اوتی

آفات مختلفی به زراعت گیاه حمله می‌کنند که بعضی از آنها باعث فساد برگ و ساقه‌ها و غوطه‌ور شدن آنه در داخل آب می‌گردند در این گونه موارد بهترین وسیله برای از بین بردن آنها این است که ساقه‌های آفت دیده را از کلیه قسمتهای مزرعه قطع نموده آنها را در خارج از مزرعه بسوزانند در مواقع یخبندانهای شدید باید گیاهان به حالت غوطه‌ور در آب درآیند.

مراقبتهای لازم و کندن علفهای هرز معمولا هر ۱۰ تا ۱۵ روز باید انجام گیرد به علاوه درجه حرارت آب گودالها باید بطور مداوم تحت کنترل دقیق باشد و ضمنا دقت شود که گیاهان به مرحله گل دادن نرسند یعنی قبل از رسیدن به این مرحله چیده شوند زیرا در غیر اینصورت از ارزش آن کاسته می‌شود.

خواص بولاغ اوتی

برداشت بولاغ اوتی

برای مصارف درمانی معمولا گیاهان را با ریشه از زمین خارج می‌کنند و پس از قطع ریشه‌ها آنها را به حالت تازه عرصه نمود انجام این کار را نیز به اواخر اردیبهشت تا مهر ماه موکول می‌نمایند هر قدر آب محیط کشت تازه باشد محصول بدست آمده جهت مصرف به حالت خام مرغوب‌تر خواهد بود.

معمولا موقعی اقدام به چیدن گیاه می‌گردد که طول آنها ۱۶ تا ۲۰ سانتیمتر شود. در این مقطع سر شاخه و برگ را از حد ۱۰ سانتیمتر قطع می‌کنند. این گیاه برای مصارف تغذیه و درمانی کاربرد دارد.

دامنه انتشار بولاغ اوتی

جریانهای آب غالب نواحی ایران راه کرج چالوس ، ارتفاعات سیاه بیشه ، عمارلو اطراف تهران ، ری ، گیلان ، آذربایجان ، شیراز ، نزدیک بوشهر ، سیستان

خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی

مقدار ویتامین C موجود در بولاغ اوتی بالاتر از پرتقال است . علاوه بر این حاوی آهن بیشتری نسبت به استفناج و کلسیم بیشتری از شیر و فولات بیشتری از موز است .

بولاغ اوتی همچنین حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین B12، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم است که همه آنها برای بدن سالم حیاتی هستند.

separator line

بیشتر بخوانید:

۲۰ خاصیت شگفت انگیز گیاه دارویی زنیان برای سلامت بدن

آنغوزه چیست و خواص آنغوزه کدامند؟

خواص زرین گیاه : فواید دارویی و درمانی زرین گیاه در طب سنتی

همچنین میتوانید برا یخرید نهال به سایت گلابی مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره ویژه فروش نهال و گیاهان آپارتمانی ( مشاوره و ارسال رایگان ) : 09055304586