گل نسترن | انواع گل نسترن + روش‌های نگهداری گل نسترن | سایت گلابی

انواع گل نسترن و روش‌های نگه‌داری از آن‌ها

گل نسترن

گلهای نسترن و انواع آن

اگر قصد خرید گل نسترن دارید، می‌توانید از سایت گلابی اقدام کنید. سایت گلابی بهترین خدمات و امکانات را با استفاده از بروزترین روش‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید خرید نهال خود را به بهترین نحو انجام دهید. یکی از نکاتی که همواره در این سایت مدنظر بوده، توجه به سلامتی نهال است؛ به همین منظور تمامی نهال‌های موجود در سایت گلابی دارای شناسنامه و گواهی بهداشت زیر نظر متخصصان جهاد‌کشاورزی کلینیک گیاه پزشکی هستند.

سایت گلابی امکان خرید گل نسترن بدون واسطه از تمام نقاط ایران را فراهم کرده است، تا شما بتوانید با ارزان‌ترین قیمت نهال مدنظر‌تان را خریداری کنید. از طریق سایت گلابی امکان فروش و ارسال گل نسترن به سراسر کشور فراهم شده است و شما در هر نقطه‌ای از ایران به‌راحتی می‌توانید با خرید گل نسترن از سایت گلابی، در سریع‌ترین زمان نهال خود را دریافت کنید.

در ادامه اطلاعات مفید و کاربردی درباره‌ی خصوصیات گل نسترن، انواع آن و نحوه نگهداری آن‌هابیان شده است.

نسترن را می توان هم در گلدان و هم در فضای خارج کاشت و نگهداری کرد و علاوه بر لذت بردن از عطر و زیبایی فوق العاده آن ، می توانید از خصوصیات شگفت انگیز گل نسترن نیز لذت ببرید. مانند گل رز ، نسترن طبیعت انواع مختلفی دارد که از نظر رنگ ، رایحه ، اندازه گل ، تعداد گلبرگ و … متفاوت است.

ویژگی های گیاهان گل نسترن

نسترن بوته ای زیبا و مقاوم با اصالت ایرانی است. پایگاه های وحشی آن از مدت ها قبل در کوهپایه ها وجود داشته و اکنون دامنه های سبز مناطق کوهستانی را زینت می دهد. در حقیقت ، گل های رز امروزی نسل سارهای وحشی هستند که پرورش و پرورش داده شده اند. نسترن در بهار در گل و لای فرو می رود و جلوه ای متفاوت به خانه می بخشد. همچنین یک پایه بسیار بادوام برای ترکیب انواع گل های رز زیبا و زیبا است.
مهمترین انواع گلهای نسترن ، نسترن خزنده ، نسترن فرانسوی ، نسترن کوهستانی یا وحشی و نسترن زرد است. نسترن گیاهی مقاوم است و برای کاشت در شرایط آب و هوایی کشورمان کاملاً مناسب است.

معرفی گلهای نسترن

1. نسترن رونده

گل خزنده نسترن بوته ای پر از گلهای کوچک است و ارتفاع آن بین 1 تا 5 متر است و در صورت شرایط مناسب محیطی می تواند حتی بیشتر رشد کند.
برای حفظ و پرورش نسترن در حال رشد ، لازم است که یک نگهبان و پشتیبانی داشته باشید تا گل فضای کافی برای رشد و دریافت نور خورشید داشته باشد. ساقه های باریک این گیاه به پرورش این گل از طرف نگهبان کمک می کند و به همین دلیل این گل اغلب برای تزئین دیوارهای باغ ، طراحی فضای سبز ، درب های پوششی و تزئین درب ورودی سالن ها و ویلا ها استفاده می شود. نسترن در برابر شرایط نامساعد جوی و سرمای زمستان مقاوم است.

ویژگی‌های ظاهری:

رنگ گلبرگ‌ها در نسترن رونده؛ صورتی کمرنگ با پنج گلبرگ و به صورت خوشه‌ای است و برگ‌ها به شکل پر با ۵ تا ۷ برگچه هستند و ساقه‌های آن پر از تیغ‌های ریز است. میوه گل نسترن رونده اندازه‌ای بین ۱/۵ تا ۲ سانتیمتر دارد و به رنگ نارنجی مایل به قرمز است و از خواص درمانی آن در طب سنتی برای درمان بیماری‌هایی مانند تقویت قلب، دفع سنگ کلیه، آرامش اعصاب و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

نحوه کاشت و پرورش:

تکثیر نسترن رونده از طریق کاشت بذر، قلمه زدن و خواباندن ساقه صورت می‌گیرد. شرایط کاشت و نگهداری از این گیاه به شرح زیر است:

خاک: نسترن رونده در خاک‌های رسی شنی غنی از مواد غذایی و زهکش کافی رشد می‌کند.

نور: نسترن رونده در نور مستقیم خورشید و محیط آفتابگیر بهترین رشد را دارد.

دما: این گل در شرایط متفاوت دمایی قادر به رشد است و تا دمای ۲۰- درجه سانتیگراد را نیز تحمل میکند. مناسبترین دما برای این گونه درجه حرارت ۲۱ تا ۲۴ درجه است.

آبیاری: نیاز آبی متوسط دارد و در گلدان در شرایط معمول دوبار آبیاری در هفته کافی است. توجه داشته باشید، لازم است در فاصله دو آبیارى خاک باید خشک باشد و آبیاری عمیق انجام شود.

 

۲. نسترن فرانسوی

از دیگر انواع گل نسترن، گل نسترن رونده فرانسوی است. این گل، بیشتر به رنگ قرمز تا صورتی پررنگ است و عطر خوبی دارد و به همین دلیل طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. البته توجه داشته باشید که انواع گل نسترن و گل ساناز همگی از جنس و خانواده رز‌ها هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند و این تفاوت نام‌ها در کشور ما روی این گل‌ها گذاشته شده است.

ویژگی‌های ظاهری:

نسترن فرانسوی به صورت درختچه‌ای خزاندار و گسترده با ساقه‌هایی خاردار با خار‌هایی تیز دیده می‌شود. کشت این گونه در مناطق بادخیز توصیه نمی‌شود، زیرا وزش باد‌های سنگین علاوه بر شکستن شاخه‌های ظریف و بهم ریختن شکل گلبرگ‌ها، سبب افزایش تبخیر و تعرق و پژمردگی گیاه می‌شود.

نحوه کاشت و پرورش:

نسترن فرانسوی نیز به روش کاشت بذر، قلمه زدن، خوابانیدن و کشت بافت تکثیر می‌شود. شرایط محیطی برای نگهداری این گل به شرح زیر است:

خاک: به نوع خاک حساس نیست و در خاک‌های به خوبی آبیاری شده به راحتی رشد می‌کند.

نور: مکان‌های نیمه سایه تا آفتاب برای رشد گیاه مناسب است.

دما: نسترن فرانسوی می‌تواند در دما‌های کمتر از ۲۵- درجه سانتیگراد نیز زنده بماند، ولی در دمای پایین رشد گیاه کندتر شده و از عملکرد و گلدهی آن کاسته می‌شود.

آبیاری: نیاز به آبیاری منظم دارد. در فصل تابستان نیاز آبی بیشتر و در زمستان نیاز آبی گیاه کمتر می‌شود.

 

۳. نسترن کوهی یا نسترن وحشی

نسترن کوهی که علاوه بر زیبایی به دلیل خواص فوق‌العاده‌اش در درمان بیماری‌ها شهرت دارد، گیاهی درختچه‌ای و چند ساله است و بطور خودرو در مناطق خشک روی صخره‌ها و حتی در بوته‌زار‌ها می‌روید. در کشور ما این گل در بیشتر مناطق مانند قزوین، ارتفاعات البرز، جنوب کشور، سهند، نیشابور کوه دنا، کرج، لرستان، اراک، همدان، گرگان، مازندران، گیلان، آذربایجان، کرمانشاه، زنجان، اصفهان، بختیاری، فارس، کرمان، کردستان به طور خودرو می‌روید.

ویژگی‌های ظاهری:

ارتفاع نسترن کوهی متفاوت و بسته به شرایط اقلیمی محل رویش از ۰/۵ تا ۳ متر است. گل‌های این گیاه معطر و به قطر ۲-۸ سانتی متر بوده و به دنبال یکدیگر بر روی ساقه ظاهر می‌شوند. برگ‌ها مرکب شانه‌ای و دندانه دار هستند و هر برگچه صاف و کبود رنگ بوده، گاهی روی رگبرگ کمی کرک وجود دارد

نحوه کاشت و پرورش:

نسترن کوهی رشد و نمو سریعی دارد و اغلب از طریق کاشت بذر تکثیر می‌شود و می‌توان آن را در بلوار‌های شهری، حاشیه جاده‌ها و در داخل پارک‌ها کاشت. شرایط مناسب برای کاشت و پروش این گیاه عبارت است از:

خاک: خاک مناسب برای کاشت گیاه نسترن کوهی خاکی است که غنی از املاح معدنی غنی است مانند خاک‌های جنگلی. همچنین خاک‌هایی با بافت متوسط و خاک‌های سنگین حاوی مقادیر متوسطی مواد و عناصر غذایی نیز برای کاشت این گل مناسب است و حتی در خاک‌های سنگلاخی نیز به خوبی رشد می‌کند.

نور: در محیط سایه آفتاب به خوبی رشد می‌کند.

آبیاری: نیاز آبی این گونه نسبت به دیگر انواع نسترن کمتر است و کمبود آب یا خشکی را می‌تواند تحمل کند.

 

۴. نسترن زرد

نسترن دیگری به نام نسترن زرد یا رزا موشاتا است که در مناطق کوهستانی کشورمان به ویژه کردستان می‌روید. این گونه نسترن قادر به تحمل شرایط سخت اقلیمی است و گیاهی است که بافت نامناسب و خاکی با PH بالا را به خوبی تحمل می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا

معرفی گل و گیاهان مناسب برای انواع بالکن

راهنمای کاشت و تکثیر گل ستاره ای

 

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت گلابی مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره ویژه فروش نهال و گیاهان آپارتمانی ( مشاوره و ارسال رایگان ) : 09055304586