معرفی هرس و انواع فواید آن برای درختان - گلابی مرکز خرید نهال

معرفی هرس و انواع فواید آن برای درختان

هرس درختان به چه معناست؟

هرس اغلب به معنای برش شاخه ها است ، گاهی شاخه های کوچکتر را کاملاً از بین می برد. همچنین ممکن است به معنای از بین بردن جوانه ها ، جوانه ها ، برگ ها و … باشد. توجه دقیق به هرس و پرورش درختان جوان بر محصول و طول عمر آنها تأثیر می گذارد. کشت و هرس خوب می تواند از آسیب بیشتر به نقطه منشعب ضعیف (جایی که تنه به دو شاخه تقسیم می شود) جلوگیری کند که باعث شکستن شاخه ها به دلیل وزن میوه ، برف یا یخ می شود.
درختان و گیاهان اگر به طور طبیعی و بدون دخالت انسان رشد کنند ، وقتی گیاه به درخت یا بوته تبدیل می شود ، با تنه درگیر می شود. این همان جایی است که کیفیت محصول و میزان باردهی درخت به طور قابل توجهی کاهش می یابد. شاخه های سطحی از عبور نور به شاخه های داخلی جلوگیری می کنند و شاخه های داخلی پس از مدتی خشک می شوند. بنابراین ، از حدود 3000 سال پیش ، هرس در بین جوامع ، به طور عمده در کشاورزی ، به یک مفهوم تبدیل شد.
هرس یا پانسمان گیاه باعث رشد مناسب و اصولی آن می شود. هرس کاری نسبتاً حساس است زیرا نباید به شاخه های اصلی آسیب برساند. هر اشتباهی می تواند صدمه جدی به گیاه وارد کند و عمر گیاه را کوتاه کند.

چرا باید درختان را هرس کنیم؟

هرس دلایل زیادی می تواند داشته باشد. مهمترین دلیل هرس گیاهان هدایت رشد و باروری گیاه است. در زیر به دلایل هرس درختان می پردازیم
1- به منظور از بین بردن شاخه های آلوده و خشک شده ، گیاه هرس می شود تا از سلامت آن اطمینان حاصل شود.
2- برای عبور از نور و رسیدن به شاخه های داخلی ، قسمتهای متراکم گیاه را هرس می کنند تا هیچ یک از شاخه ها خشک نشود.
3- ایجاد تعادل بین شاخه ها و ریشه ها به منظور حفظ تعادل درخت دلیل دیگر هرس گیاهان است. این مهمترین دلیل هرس هنگام پیوند و جابجایی گیاهان است.
4- ایجاد ظاهر خاص نیز یکی از دلایل هرس گیاهان است. این دلیل بیشتر در فضای سبز شهری ، گلخانه ها و باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد.
5- جوان سازی درختان برای باردهی بهتر با از بین بردن شاخه های قدیمی و اجبار درخت به تولید شاخه های جدید نیز یکی از دلایل هرس درختان است.
6- به منظور محدود كردن رشد گياه جهت تسهيل كارهايي از قبيل برداشت و سمپاشي ، گياهان نيز هرس مي شوند.

نحوه هرس درختان میوه

بهترین زمان برای هرس کردن

هرس بسته به نوع گیاه در دو فصل تابستان و زمستان انجام می شود. ما 2 نوع هرس داریم. 1- هرس سبز یا تابستانه. 2- هرس سیاه یا زمستانی
هرس سبز یا تابستانه چیست؟
این هرس زمانی انجام می شود که گیاه بارور باشد و دارای برگ و گل باشد. به این نوع هرس ، هرس تابستانی می گویند ، اما عمدتا از اوایل بهار تا اواخر تابستان انجام می شود. مهمترین هرس تابستانی می تواند حذف گلها و میوه های اضافی ، قطع انتهای ساقه های رشد سریع ، هرس گیاهان زینتی و هرس برگ ها باشد.

هرس سیاه یا زمستانه چیست؟

این هرس زمانی انجام می‌شود که گیاه فاقد برگ و به‌اصطلاح به خواب زمستانی رفته است. این نوع هرس کردن بسیار مرسوم است چرا که در این زمان برگ‌ها ریخته شده و تمام شاخه‌های درخت قابل مشاهده است. ازجمله معروف‌ترین هرس‌های زمستانه می‌توان به هرس‌های شکل دهی، حذف شاخه‌های آفت‌زده و هرس ریشه گیاه اشاره کرد.

هرس درختان

اصول کلی هرس درختان

هرس درختان شامل آرایش و کوتاه کردن قسمت‌های مختلف گیاه است.

هرس شاخه

هرس کردن شاخه به ۲ گونه انجام می‌شود که با عنوان «سرزنی» و «حذف کامل» از آن‌ها یاد می‌شود. سرزنی عبارت است از حذف قسمت انتهایی شاخه‌های اصلی یا تنه. حذف کامل عبارت است از بریدن شاخه‌های به صورت کامل از تنه، و به این صورت انجام می‌دهند؛ شاخه‌های جوان را که قطری حدود یک و نیم سانتیمتر دارند را می‌توانید با قیچی‌های باغبانی از نیم سانتی متر بالاتر از جوانه به‌صورت مایل و مخالف جهت جوانه هرس کنید.

بریدن شاخه‌هایی که قطر بیش از ۳سانتیمتر دارند باید با اره چوب انجام شود. به این ترتیب که برآمدگی حاصل از قطع شدن باید روی تنه درخت باقی بماند. حداکثر قسمت باقیمانده نباید از ۳میلیمتر تجاوز کند تا امکان ترمیم زخم محل برش وجود داشته باشد.

هرس گل و میوه

با توجه به این موضوع که میزان فتوسنتز گیاه مقداری مشخص است اگر تعداد گل‌ها و میوه‌ها کم شود تعادل لازم برای تولید محصول مرغوب برقرار می‌شود. این نوع هرس کردن به روش‌های شیمیایی توسط مواد مختلفی مانند ان‌ای‌ای و روش‌های فیزیکی انجام می‌شود. شما برای سهولت کار می‌توانید از روش فیزیکی که همان کندن گل و میوه است استفاده کنید.

هرس پوست گیاه

این نوع هرس در زمان رشد رویشی گیاه به ۳ روش شکاف‌زنی، حلقه‌زنی و طوقه‌برداری انجام می‌شود.

در شکاف‌زنی، پوست ساقه یا شاخه‌های اصلی با خطوطی موازی زیر جوانه خراش داده می‌شود. البته این نوع هرس نسبت به ۲ نوع دیگر بازده کمتری دارد.

در روش حلقه‌زنی، حلقه‌ای کامل از پوست ساقه برداشته می‌شود. این نوع هرس پوست بهترین روش است.

در طوقه برداری هم با سیم به مدت ۶‌ماه حلقه‌ای به دور ساقه بسته می‌شود.

هرس کردن پوست گیاه به‌منظور تجمع هیدرات‌های کربن و هورمون‌های رشد در اندام‌های هوایی واقع در بالای زخم ایجاد شده هنگام هرس انجام می‌شود که این کار عاملی برای تحریک تمایزیابی در شاخه‌های بیمار شده است.

هرس ریشه

در گیاهانی خاص مثل بامبو هرس کردن بیشتر به ریشه برمی‌گردد که انجام آن با قیچی‌های ساده هم امکان پذیر است. گیاه را از آب بیرون آورید و ریشه‌های فرعی را که نازک هستند قطع کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

اصول کاشت و پرورش درخت برگ بو

روش های کاشت درخت پالونیا و کاربردهای آن

آشنایی با اصول کاشت و نگهداری درخت کنار

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت گلابی مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره ویژه فروش نهال و گیاهان آپارتمانی ( مشاوره و ارسال رایگان ) : 09055304586